CVS / M.E Forum

Wanneer kan ik deelnemen aan volwasseneneducatie?

Deel
    Altijdmoe.com
    Admin

Bericht van Altijdmoe.com op vr jan 06, 2012 10:25 am

U kunt deelnemen aan volwasseneneducatie als u 18 jaar of ouder bent. Voor deze leeftijdsgrens is gekozen omdat volwasseneneducatie in principe bedoeld is als een tweede kans om een diploma te behalen of een vak te leren. Tot uw achttiende verjaardag kunt u voor het behalen van een diploma terecht in het voortgezet onderwijs (vo). Onder bepaalde voorwaarden kunnen jongeren al vanaf 16 jaar deelnemen aan volwasseneneducatie.

Doelgroepen van volwasseneneducatie

Gemeenten zorgen voor het aanbod van alfabetiseringscursussen en opleidingen voor volwasseneneducatie. Deze worden gegeven op de regionale opleidingscentra (ROC's). Per cursus of opleiding bepaalt de gemeente wie de doelgroep is en welke groepen voorrang krijgen bij deelname. Dat zijn vaak volwassen analfabeten, allochtonen, ouderen, jonge moeders en langdurig werklozen.

Deelname van jongeren vanaf 16 jaar aan volwasseneneducatie

Onder bepaalde voorwaarden kunnen jongeren vanaf 16 jaar deelnemen aan volwasseneneducatie. Bijvoorbeeld als ze aanvullende vakken willen volgen die op hun eigen school niet worden gegeven of omdat ze zich willen oriënteren op hun studie- of beroepskeuze. Meer informatie hierover leest u bij ‘Wat is de Rutte-regeling?'.

Meer informatie

Meer informatie over volwasseneneducatie vindt u in het dossier Volwassenenonderwijs.
    Voor vavo-opleidingen kunt u terecht bij de Regionale Opleidings Centra (ROC). De adressen vindt u op de website van de MBO Raad.
    De brancheorganisatie voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie is de MBO Raad.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/volwassenenonderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-ik-deelnemen-aan-volwasseneneducatie.html
    Altijdmoe.com
    Admin

Re: Wanneer kan ik deelnemen aan volwasseneneducatie?

Bericht van Altijdmoe.com op ma apr 16, 2012 10:02 am

Er wordt soms dispensatie geboden aan kinderen onder de 16 door de onderwijsinspectie

Het is nu vr nov 24, 2017 8:45 pm